מהו תקנון בית משותף?
תקנון בית משותף הוא תקנון המפרט את כלל הזכויות והחובות של כל דיירי הבניין כלפי הבית המשותף וניהולו, כמו גם את מערכת היחסים בין בעלי הדירות ו/או הדיירים בבניין, וזאת על פי סעיף 61 לחוק המקרקעין. לרשות כל דיירי בית משותף ישנה הזכות לגבש תקנון משל עצמם, ובמקרה כזה מדובר בתקנון מוסכם. התקנון המוסכם יכול לכלול כל תנאי, זכות או חובה של הדיירים, אך הוא חייב להיות כפוף לחוק. בפועל, ברובם המכריע של הבתים המשותפים בישראל כלל לא מגובש תקנון על ידי הדיירים, ובמקרה כזה חל על אותו בית, באופן אוטומטי, תקנון מצוי בית משותף המוגדר בתוספת לחוק המקרקעין.
מדוע חשוב שיהיה לכם תשריט בית משותף?
אחד מהדברים שכדאי לכם לבדוק, כדיירים בתוך בניין המשותף לעוד משפחות רבות אחרות, הוא היכן מצוי שרטוט מפורט של המבנה, הכולל רישום מדויק של כל הדירות והנכסים כמו חניות ומחסנים. הדבר מהווה אינפורמציה חשובה שאתם כדיירים יכולים להישען עליה, לצורך הניהול של הבניין.
למה זה כל כך חשוב שהתשריט יהיה זמין? בבתים משותפים רבים, אין וויכוח בנוגע לחובה של כל אחד מן הדיירים לשלם את חלקו לצורך תחזוקת השטחים המשותפים כגון הלובי, חדר המדרגות ועוד, או בעבור תשלומים על שירות חיצוני כמו ניקיון, גננות וכיוצא בזה. גם במקרים שבהם חלק מן הדירות מושכרות ובעלי הבית אינם מתגוררים בפועל בדירותיהם, קיימת חובה של הדיירים לשלם את חלקם בדמי הוועד, בין אם בנפרד מדמי השכירות ובין אם הם מגולמים בתוכם – ואז בעלי הבית מעבירים את הכסף אל הוועד. המצב האופטימלי הוא, שכל אחד מן הדיירים משלם את חלקו במועד, נותן אמון בחברי הוועד שיבצעו את משימתם במלואה בעוד הוועד עצמו מתפקד באופן נהדר המקובל על כלל הדיירים. מצב כזה כמעט ואינו קיים למרבה הצער, כיוון שבחלק ניכר מן הבתים המשותפים בישראל, על אף הרצון של כולם שהבניין יתוחזק בצורה טובה, הסכסוכים בנוגע לכסף מגיעים בשלב כלשהוא. הרבה דיירים מוצאים את עצמם בדילמה, כשהם אינם בטוחים כיצד עליהם לנהוג על מנת להסדיר את הוויכוח ולהגיע לעמק השווה, בכל הקשור לחלוקת הנטל הכלכלי בבית המשותף.
ייתכן שגם לכם לא נעים להעלות בפני וועד הבית את התהייה שיש לכם באשר לחלקכם בנטל הכלכלי של הבניין ובעיקר אם מדובר בהוצאות שאינן שוטפות. עם זאת, שימו לב: כאשר עולה הצורך לקבל החלטות הנוגעות לתקציב משותף ובמיוחד כשיש חוסר הסכמה – ייתכן ותשריט הבית הוא זה שיעזור לכם לבצע חלוקה נכונה וצודקת של ההשתתפות הכספית הנדרשת מכל אחד ואחד מהדיירים. זה יכול לקרות במקרים כגון שינוי קבוע בדמי וועד הבית – למשל העלאה הדורשת תוספת מכל אחת מהדירות מרגע ההחלטה על כך ואילך, כמו גם כאשר עולה הצורך בהוצאה פתאומית לצורך תיקון או שדרוג של שטחים משותפים.
ישנן שתי דרכים להתמודד עם התלבטויות כלכליות, כאשר ייתכן ונתקלתם בעצמכם בסיטואציה שבה דיירים מסוימים יעדיפו חלוקה שווה בנטל הכלכלי, לעומת אחרים שיעדיפו חלוקה לפי גודל הנכס, משמע מי שדירתו גדולה יותר – ישלם יותר. כיצד תשריט הבניין מסייע? במקרה ואצלכם בבניין תועדף האפשרות השנייה, תשריט הבית המשותף "יעשה סדר", ימנע מצב של התמרמרות והחלוקה תהיה שקופה וברורה לכולם.
מהו ביטוח בניין משותף ולמה הוא משמש?
על מנת לבטח את הרכוש המשותף ואת השוהים בחלקים המשותפים של הבית, חשוב שלוועד יהיה ביטוח ועד בית שיעניק ביטחון כלכלי באשר לכיסוי נזקים בגוף וברכוש. נוסח הפוליסה צריך להיות מותאם למאפיינים הייחודיים של כל בניין ובניין, כמו גם לצרכים של הדיירים עצמם.
אילו נושאים חשוב שייכללו בתוך פוליסת הביטוח של הבניין שלכם?
ביטוח עבור כל נותני השירות שמקבלים שכר מכספי הוועד: שיפוצניקים, גננים, צבעים וכו'.
ביטוח מבנה על הבית המשותף עצמו, כולל על תכולתם של חדרים משותפים כמו מועדון הדיירים אם יש כזה, מחסן משותף אם קיים, תכולה המצויה במקלט וכו'. ביטוח זה יכול לכסות גם נזקים למעליות, חניונים תת קרקעיים וכל האזורים הציבוריים בבית.
ביטוח של אחריות אישית עבור החברים הממלאים את תפקיד ועד הבית – כאשר הרעיון הוא שיהיה כיסוי ביטוחי למקרים בהם דיירים תובעים את אחד או יותר מחברי הוועד, בשל תפקוד לקוי שלהם אשר גרם לנזק.
תיקונים עבור תשתיות החשמל והצנרת של הבניין המשותף.
מלבד עניינים אלו, חשוב לפנות אל חברת הביטוח תוך ציון כל הדברים שעשויים להיות חשובים לדיירים ומתוך שקיפות מלאה כלפי מי שאינו מהווה חלק מהוועד. החלק הראשון והחשוב מכולם בתוך הגדרת תפקידו של וועד הבית המשתף, הינו להוות קול בעבור כלל הדיירים ולא לפעול במקומם אלא עבורם. אם אינכם חשים בנוח לנוכח תפקודו של הוועד, או שאתם מבקשים להבין לעומק את כל הנכלל בתוך ביטוח וועד הבית שהוא ביטוח הבניין המשותף, חשוב שתתעקשו לקבל אסמכתא למידע הניתן לכם על ידי חברי הוועד ואף לקרוא את דפי הפוליסה עצמה, אם יש צורך בכך.
למה חשוב שהוועד ינוהל באופן תקין ומה עושים כשהוא לא?
ניהול ועד הבית הוא תפקיד תובעני, מאתגר ומורכב במיוחד – בין אם הבניין בו אתם מתגוררים מכיל ארבע דירות ובין אם מדובר ברב קומות עם עשרות משפחות המתגוררות בו. בדרך כלל לא פשוט למצוא דיירים שיסכימו למלא את התפקיד הזה, כיוון שמדובר במשרה מלאה לכל דבר. הנטייה של בניינים משותפים אשר בתוכו מתגוררים דיירים שמהווים את וועד הבית, הוא להשאירם בתפקיד זה לאורך שנים, אף על פי שפעמים רבות אין הדיירים מרוצים מתפקודו של הוועד.
אם אצלכם המצב דומה ואתם חשים שיש מקום להחליף את העומדים בראשו של הוועד, דעו שלבית משותף קיימים חוקים ברורים בקשר לוועד הבית וכי אין מדובר בעניין כה פשוט. וועד בית שאיננו מתפקד בעיני דייר אחד, אשר – לצורך הדוגמה – לא היה מרוצה מאיכות הגנן ששכר ראש הוועד, יכול להיות נהדר בעיני שכן אחר שכל נושא הגינה אינו חשוב כלל בעיניו.
כאשר הניהול של הבניין, משמע הטיפול בכספים, בתיקונים, בתחזוקה השוטפת ובכל היתר, נעשה קלוקל באופן ברור ולאורך זמן, ייתכן שכדאי להחליף את ממלאי התפקיד בהקדם. גם אם אינכם נמנים על אנשי הוועד, דעו שביכולתכם "להזיז עניינים" ואתם בהחלט יכולים לבקש לכנס אסיפה מיוחדת "שלא מן המניין" של כלל הדיירים. יש להניח שחברי וועד בית שאינם מתפקדים, במידה ותפנו אליהם באופן פרטי – לא ישנו את דרכי ההתנהלות שלהם. לעומת זאת, אסיפת דיירים שבה יעלה הנושא באופן פומבי ואולי אף יגרום לבחירתו של וועד חדש, בהחלט יכולה לעשות שינוי של ממש.
במקרים קיצוניים ביותר, בהם אין בכלל דיירים שמסכימים למלא את תפקיד ועד בית, או שאלו שעושים זאת ממלאים את המשימה באופן גרוע ביותר, עדיף שניהול הבית המשותף יעבור לחברה חיצונית נטולת-אינטרס, שתעשה סדר ותמנע סכסוכי שכנים אל מול תפקוד לקוי של וועד הבית.
חוקי התשלום לוועד הבית: עשה ואל תעשה
מתפקידו של וועד הבית לגבות את כספי הוועד, לנהל רישום מדויק שלהם ולהביא לידיעת כלל הדיירים את השימושים השונים שנעשים בהם. אם אתם גרים בבניין משותף ואינכם נמנים על חברי הוועד, ככל הנראה שהעניינים הכלכליים השוטפים אינם מעניינים אתכם, אך לעיתים עלולים לצוץ מצבים בהם תרצו להבין לאן בדיוק הכסף שלכם הולך.
חשוב להבין: בבניינים משותפים ובפרט בכאלה שיש בהם דירות רבות, וועד הבית עלול לקרוס תחת הנטל במידה והדיירים יגיעו אליו בתלונה על כל בעיה או שאלה קטנה. הטכנולוגיה של היום מאפשרת העלאת שאילתות באופן מנומס שיכול גם לסייע לשאר הדיירים, לדוגמה שליחת שאלה בקבוצת הוואטסאפ של הבניין, דבר שיכול לחסוך אינספור שאלות זהות שהוועד יקבל מיתר הדיירים.
במידה ומדובר בעניין מהותי יותר מ"כמה שילמנו לגנן" ואתם מתלבטים כיצד לגשת לנושא, ייתכן שכדאי יהיה להעלותו באסיפת הדיירים הקרובה, באופן פרונטלי, בנימוס רב ובעיקר – בנוכחותם של שאר הדיירים. אם אספת דיירים אינה עומדת להתכנס בקרוב, אולי כדאי לפנות לחברי הוועד שיכנסו אספה כזו, או אפילו ליזום בעצמכם אסיפה. אווירה טובה והעלאת בעיות לדיון וחשיבה משותפים הם קריטיים לניהול יעיל ולכן כל עוד זה תלוי בכם – עשו הכל על מנת שגם המחלוקות ינוהלו באופן ראוי.
כדאי לשים לב, עם כל הכבוד לרצון הטוב שלכם, שהאינטרסים שלכם באים לידי ביטוי וכי איש איננו מנסה "להשתיק" את קולכם. אחת מהדרכים להשיג שקיפות מלאה בכל אשר קשור לניהול התקציב בבית משותף ובכך למנוע לא מעט סכסוכים ומחלוקות, היא ניהול כספי הוועד באמצעות אפליקציות ייעודיות לנושא, המאפשרות גישה ישירה של כלל הדיירים אל מצב התקציב והאופן שבו הוא מחולק.
סיכום
אין ספק שבישראל של היום, רכישת דירה בתוך בית משותף מהווה החלטה כלכלית מושכלת, כאשר גם בערים שאינן מרכזיות – ניתן לראות תשואה לא מעטה במחירי הדיור והקנייה עשויה בהחלט להתגלות כהשקעה כלכלית חכמה. בין אם אתם מתכוונים לגור בעצמכם בתוך הבית שרכשתם ובין אם קניתם אותו להשקעה בלבד ואתם מתכוונים להשכירו, המעורבות שלכם בכל ענייני הניהול היא חיונית ביותר.
חשוב שתדעו: דיירים מעורבים, המודעים לצורך בניהול "שקוף" של הבית המשותף ומגלים עניין ובקיאות בתחום ניהול הבתים, יכולים לתרום רבות ליצירת אווירה נהדרת בין השכנים וכמובן לתקינות ההתנהלות של הוועד, גם אם הם עצמם אינם חברים בו.